woensdag 1 augustus 2012

Dag 22: San Francisco - Vlucht - België

Helloow Foax,

Nog eentje om af te sluiten dacht de blogger zo ;-).

Een taxi bracht ons na een knap staaltje puzzelwerk (alle valiezen, handbagages en personen pasten in één enkele SUV wagen) naar de luchthaven waar onze vlucht om 11 uur plaatselijke tijd zou vertrekken.

Bij het inchecken, was het Stéfanie die voor de nodige problemen zorgde. Nadat ze gisteren vakkundig haar valies in elkaar knutselde, bleek dat deze valies 59 lbs woog. Dit is maar liefs 9 lbs (of bijna 20%) boven de toegestane liemiet. Gelukkig bevatte de valies van annelies te weinig kilo's en kon het nodige overzetwerk gebeuren.

Nadat we de nodgie controles hadden doorstaan, ging de reis vrij vlot. Het eerste vliegtuig vertrok tijdig, de overstap gebeurde vlot en ook het tweede vliegtuig vertrok tijdig. Enkel het gebrek aan plaats op de vliegtuigen en het ontbreken van "intressante" films tijdens onze vluchten waren een domper op de feestvreugde.

Na 12 vermoeiende uren vliegen (eerste vlucht 4 uur, tweede vlucht 8 uur), bereikten we onze eindbestemming Brussel. Dit keer ontving iedereen zijn valiezen en konden we met een gerust hartje naar huis en anar ons bed ;-).

Dit was het reisverhaal van 7 (oorspronkelijk 8) kleine Belgen in het grote Amerika.

Bedankt voor het lezen van de blogs en bedankt voor de reactie!

De blogschrijver

PS: er werden reeds een aantal foto's toegevoegd aan de blog

Dag 21: San Francisco - Painted Ladies - Golden Gate Bridge - Cable Car

Helloow Foax,

Hier zijn we weer met de laatste blog over onze laatste dag in de Verenigde Staten. Morgen nemen we het vliegtuig huiswaarts en kunnen we persoonlijk al onze reisverhalen in geuren en kleuren vertellen ;-).

Een lange wandeling van ongeveer 4 km (in de steile straten van San Francisco), bracht ons naar de Painted Ladies. 6 Victoriaanse huizen die in contrast staan met het financieel district van San Francisco dat op de achtergrond kan waargenomen worden.
Mooi om te zien, toch waren er een aantal leden van de groep die zich afvroegen of dit uitzicht, de wandeling wel waard was ;-).

Teneinde gezaag en gekreun in de bergoppen tegen te gaan, werd besloten om de bus te nemen naar de Golden Gate Bridge. Deze brug die een prachtig stukje technologisch vernuft blijkt te zijn, verbreekt werkelijk alle records:
- De brug is maar liefst 2,7 km lang
- Bevat het meeste staaldraad ter wereld. Even ter illustratie: enkel de voornaamste kabels van de brug bevatten meer dan 120.000 km staaldraad (dit is drie maal de aarde rond!)
- De gemiddelde hoogte van de brug is 67 meter boven het waterniveau, genoeg om de grootste schepen binnen te loodsen in de baai van san Francisco.

Dit was de theoretische kijk op de brug. Praktisch gezien hebben we er niets van gezien. Enorme mistwolken belemmerden ons het zicht. Het was enkel mogelijk om 10 meter voor je uit te kijken (en dan nog was er het risico dat je de brug afliep zonder dat je het door had ;-p). Dit hield ons niet tegen om moedig de brug over te stappen. Eens aan de overkant, konden we onze ogen niet geloven, zon ...., enkel de Golden Gate was bedekt door de mistwolken. Tussen de mist door slaagden we er toch in de nodige foto's te trekken.

Vervolgens zetten we onze weg verder naar Sousalito, een vissersdorpje dat een aantal km van de brug verwijderd was. De tocht was lang en vermoeiend, maar de beloning mocht er zijn. Opnieuw was een visgerechtje onze maaltijd en ook hier konden we van de gezellige sfeer genieten in het winkelstraatje.

Na de nodige inkopen gedaan te hebben, begaven we ons met de bus naar Powellstreet waar we het keren van de kabeltram mochten meemaken. De Kabeltrams, zijn de toeristische transportmiddelen die zich een weg banen door het heuvellandschap van San Francisco. Eens de terminus bereikt is, dient de tram handmatig omgkeerd te worden om zijn rit te kunnen vervolgen. Deze actie vergt kunde en kracht van de trambestuurders.

Wederom was het tijd geworden om ons naar het hotel te begeven. De valiezen, moesten namelijk nog klaargemaakt worden. Bij wijze van afronding van ons VS-avontuur en teneinde Vanessa nog een laatste maal te plezieren, besloten we om nog een laatste maal de Lombardstreet op te lopen.

Eens in het hotel aangekomen, wachtte op ons één van de meest hilarische momenten van de reis. Nadat Stéfanie vol kunde, en na een goed uur, haar valies wist dicht te krijgen, besefte ze dat ze nog een onderbroek nodig had op haar terugreid naa België (blijkbaar draagt Stéfanie niet altijd ene onderbroek gezien ze dit niet vanzelfsprekend vindt ;-p). Met het nodige gevloek (en geplaag van de medekamergenoten), opende ze weer haar valies en zocht ze het nodige ondergoed.

Jammer genoeg kwam onze mooie reis vandaag tot een einde en nemen we morgen het vliegtuig terug huiswaarts. Voor de geïntresseerden: onze vlucht vertrekt om 11 uur plaatselijke tijd en rond 9 uur 'sochtend zullen we in België aanwezig zijn.

Cheers en bedankt voor het lezen van de blogs, jullie waren een prachtig publiek! De komende dagen zullen foto's toegevoegd worden aan de blogs, vergeet dus zeker niet om onze blog nogmaals te checken ;-).

7 kleine Belgen die grootse dingen gezien hebben in het grote Amerika!

Dag 20: San Fransisco - Alcatraz - Pier 39 - China Town

Helloow Foax,

Vandaag begon onze dag met een bezoek aan één van de beruchtste gevangenissen ter wereld, Alcatraz. Dit eiland dat gelegen is in de baai van San Francisco, bood onderdak voor o.a. Al Capone, Machine Gun Kelly, Franklin Stroud en Alvin Karpis, misdadigers die één voor één een hele waslijst aan misdaden op hun kerfstok staan hebben.

Een boot bracht ons naar het eiland waar we op eigen houtje de gevangenis mochten verkennen aan de hand van een nederlandstalige rondleiding die we via een koptelefoon te horen kregen.

De voornaamste bezienswaardigheden in de gevangenis waren Blok D (de cellen voor de zwaarste criminelen), de speelplaats waar de gevangen hun melkske en hun chacha konden benuttigen tijdens hun pauzes, de keuken, de cellen en de verhalen over de gangsters die probeerden aan Alcatraz en hun bewakers te ontsnappen (slechts drie criminelen slaagden in hun ontsnappingspoging).

Na een half dagje Alcatraz, ging onze reis verder naar Pier 39 waar we genoten van de aangename winkeltjes op de pier. Ook de zeeleeuwen die elk jaar naar de pier komen, maakten deel uit van de attractie. Jammer genoeg was het tijdens ons bezoek voortplantingsperiode, waardoor slechts een paar handjesvol zeeleeuwen konden gespot worden. De overige zeeleeuwen zouden pas aankomen begin augustus. Niettegenstaand genoten we van de logge en luie dieren die alles behalve stress uitstraalden.

Net zoals de voorgaande dag genoten we hier van een lekkere vismaaltijd, waarna we ons naar China Town begaven. China Town bestaat voornamelijk uit twee grote straten (Stockton Street en Grant Avenue) en een aantal kleine Alley's. Stockton Street is het China voor de echte Chinezen (vuile vleeswinkeltjes overgoten met vuile Chinezen), terwijl Grant Avenue de Chinese straat voor toeristen is. In deze laatste konden we gezellig shoppen.

Vanessa had tevens het lumineus idee om de Fortune Cookie Factory in Ross Alley te bezoeken. Dit was een Chinees winkeltje met een Chinese uitbater die in eerste instantie verschrikkelijk beleefd was tot we zijn winkel betraden (we kregen zelf een koekje aangeboden en hoopten op een rondleiding in zijn fabriekje). Wanneer bleek dat we niet onmiddellijk wouden overgaan tot een aankoop van koekjes, sprak hij de volgende woorden uit 'You not buy, then you leave'. Een zin die hij niet twee keer hoefde te herhalen ;-).

Laat was het reeds geworden en we besloten om de terugweg naar het hotel in te zetten. Tot groot jolijt van Vicky en Vanessa ging onze tocht weer over de Lombartstreet die we voor de tweede keer in twee dagen beklommen. De straat was er niet minder steil op geworden en opnieuw waren we allen tevreden toen we ons bedje terugzagen.

Morgen een laatste dagje San Francisco. Een bezoek aan de Golden Gate Bridge, de kabeltram en de painted ladies mag dus niet ontbreken.

Meer hierover, komen jullie morgen te weten.

zondag 29 juli 2012

Dag 19: Oakhurst - San Frasisco

Helloow Foax,

Na een lange en vermoeiende rit vanuit Oakhurst, kwamen we met zen zevenen in San Francisco aan (omstreeks drie uur in de namiddag). San Francisco, de stad van de vele culturen, de stad van de fog (mist) en lage temperaturen, de stad van de gigantisch steile straten en de laatste stad die we na een vermoeiende reis op Amerikaanse bodem zullen bezichtigen.

De eerste taak die we dienden uit te voeren was onze check-in in het hotel. Alle valiezen, frigoboxen en Stéfanie haar rommel ;-p, werden uit onze Dodge Grand Caravans gehaald en werden naar de kamers gebracht.

Dan was het moment gekomen om afscheid te nemen van onze wagens die ons 3070 mijl (bijna 5000 km) van Amerika hebben laten zien. Een laatste rit naar de luchthaven was een feit en het inleveren van de auto's verliep vrij vlot (met uitzondering van een sterretje in de voorruit van één van de wagens).

Toen we echter terug naar het stadscentrum wouden, begon de miserie pas echt. De temperaturen in San Francisco zijn alles behalve hoog en nadat je weken aan een stuk 30 graden en meer gewoon bent, is 16 graden echt wel koud. We dachten zelf even dat Stéfanie het leven zou laten, wanneer een frisse wind de kop opstak ;-p.

Geen enkele bus reed rechtstreeks naar het hotel. San Francisco heeft één van de meest uitgebreide busnetten ter wereld, maar voor een leek is het haast onbegonnen werk om de juiste bus te nemen. Daarbij komt nog eens dat de luchthaven f*cking groot is waardoor we meer dan een uur verloren alvorens we een bus vonden die naar het centrum reed van San Fransico. Een vriendelijke buschaufeur wist ons met zijn Iphone de juiste weg aan te tonen.

De busrit duurde meer dan een uur en tijdens deze rit maakte onze groep kennis met een zatte vetraan die 2 jaar in Denemarken heeft gediend. De man begrijpen was al een kunst op zich (de dubbele tongval ten gevolge van de overvloedige drank die hij consumeerde, bevorderde zijn spraakkunsten niet). Lachen met zijn moppen was haast onmogelijk. Toch begrepen we in eerste instantie het volgende, "watch out for the pick pockets, because I am a pick pocket myself", na overleg met de rest van de groep besloten we dat hij ook het volgende zou kunnen gezegd hebben "watch out for the pick pockets, because I was pickpocked myself". De vollege betekenis zullen we echter nooit kunnen achterhalen, maar gelachen hebben we ;-)

Na een uurtje rijden, dienden we nog een tweede en derde bus te nemen. Ook hier weer hadden we het 'geluk' om iets mee te makem. Opnieuw had een mannelijke persoon te diep in het glas gekeken en viel hij voor een ganse bus op de grond. Het bloed stroomde van de man zijn gelaat. Deze bekommerde zich echter niet om zijn verwondingen en sliep rustig zijn roes uit op de vloer van de bus. Nadat de man de bus verkaten had, kon de bus zijn weg verderzetten.

Eens aangekomen op pier 39, besloten we om onze magen te vullen in een visrestaurant. San Frasisco is bekend om zijn visgerechten en hier wouden wij zeker van deel van uitmaken. Niemand was ontgoocheld over de keuze die hij maakte en de beslissing om hetzelfde restaurant de volgende dagen nog eens uit te proberen was snel genomen.

Na onze feestmaaltijd, ging de weg verder naar het hotel, dat ongeveer drie km verderop lag. Een wandeling die een aantal onder ons niet snel zullen vergeten. De terugweg bracht ons namelijk naar één van de steilste straten ter wereld, de Lombardstreet. Deze straat is zo steil dat men er verplicht bochten in diende te maken, gezien dit anders de veiligheid in het gedrang zou brengen. De wandeling duurde langer dan gepland en de vermoeidheid sloeg toe.

Eens aangekomen op het hotel konden we genieten van een welverduende nachtrust!

Morgen staat weer een dagje San Fransisco op het programma. Een bezoek aan de gevangenis Alcatraz, pier 39 en zijn zeeleeuwen, Little Italy en China Town zullen niet aan onze aandacht ontsnappen!

Tot morgen!

7 kleine Belgen in het grote Amerika

Dag 18: Oakhurst - Yosemite National Park - Oakhurst

Helloow Foax,

Met wat vertraging nog een blog over onze avonturen in de States ;-)

Tegen de middag kwamen we aan in het natuurpark, Yosemite National Park, de thuisbasis van veel wild en vooral zijn beren. Een rit die veel langer duurde dan gepland. Door de kronkelbanen op een sterk hellend parcours was het haast onmogelijk om sneller onze bestemming te bereiken.

Onze bestemming, Glacier Point, een plek in de hoger gelegen regionen van het park waar men een mooi en duidelijk zicht heeft op de watervallen van het park en de Half Dome Rock (een rots met die deze benaming kreeg omdat hij maar half is).

Een volgende tussenstop was El Capitan, de bekende monoliet die door Tom Waes tijdens Tom Testerom beklommen werd. De meisjes zagen een beklimming van het monster niet zitten, waardoor we enkel een paar mooie kiekjes namen ;-).

Jammer genoeg waren het merendeel van de watervallen uitgedroogd, waardoor snel beslist werd welke trail we in de late namiddag zouden bewandelen. We zouden een poging ondernemen om de hike naar de Vernall Fall te bedwingen (de enige wateval die nog stroomde na de droogte die er in de VS heerst). Stillaan hebben we er blijkbaar de gewoonte van gemaakt om voor trails te kiezen die de moeilijkheidsgraad 'heel zwaar' toebedeeld krijgen. Dit zijn blijkbaar de trails waar je de mooiste plekjes mee te zien krijgt. Na een fikse wandeling bergop van ongeveer 2 uur (4 km) bereikten we uiteindelijk de top van de Vernall Fall. Het uitzicht was fantastisch, maar door de vallende duisternis moesten we ons snel weer een weg naar beneden banen. We bereikten na ongeveer 8 km wandelen, nog voor het vallen van het duister, het startpunt van onze wandeling.

Een rit naar het hotel in het donker volgde na de wandeling en tevreden kropen we in ons bedje.

Morgen gaan we naar San Francisco, de stad die werd gebouwd op de San Andreasbreuk. Hopelijk blijven de aardbevingen ons bespaard!

Cheers en tot morgen,

7 kleine Belgen in het grote Amerika

Dag 17: Tulare - Sequoia National Park - Oakhurst

Helloow Foax,

Vandaag bracht de planning ons naar Sequoia National Park. Een park vol met Sequoias, loofbomen die meer dan 3.000 jaar oud kunnen worden en die als de grootste levende organismen op aarde worden aanschouwd.

De ochtend begon na een goede nachtrust en een stevig ontbijt in ons hotel. Vervolgens dienden er slechts een goeie 150 km gereden te worden naar de hoofdingang van het natuurpark (voor de Amerikanen is dit echt een afstand die ze peanuts noemen).

Eens aangekomen in het park ging onze weg verder naar het Visitorcenter. De zweetpoepbarometer van Stefanie gaf gunstige en aangename temperaturen aan van om en bij de 25 graden Celcius.

Onze eerste bezienswaardigheid van het park was Moro Rock. Een rots met maar liefst 600 trappen alvorens men de top bereikt. De moeilijkheidsgraad van de beklimming kon van Vanessa haar gezicht afgelezen worden (de sierlijke elegantie waarmee zij elke beklimming trotseert was even zoek toen ze de laatste trappen van de rots beklom). Bovenop de rots kon men een hemels uitzicht over het gehele park waarnemen. Sequoiabomen lieten sierlijk een glimp van hun kruin zien en werden omringd door een ruig gebergte. Deze plek gaf daadwerkelijk een harmonieus en rustig gevoel.

Vervolgens ging onze weg verder naar de tunnel log. Een omgewaaide Sequoia waarin een brug gehouwen werd. Deze brug is groot genoeg om minivans, zoals de onze, een weg naar de andere kant te verlenen.

Nadat de nodige foto's getrokken werden (jaja Sarah is er vandaag in geslaagd om ook haar tweede 16 gigakaart leeg te trekken), vervolgden wij onze weg naar Crescent Meadows. Dit is een korte trail die ons langs een moerasachtig weideveld bracht, dat omringd werd door Sequoia's. De combinatie van rust, schoonheid en wild (het spotten van herten is een alledaagse activiteit voor ons geworden), zorgden wederom voor een onvergetelijk moment.

Tot slot ging onze weg verder naar Sherman Tree, het grootst levende organisme op aarde. Een boom die het meeste kubieke meter hout ter wereld bevat. En de boom mocht er zijn! Even ter vergelijking, een muis kijkt op tegen een mens, zoals wij opkijken tegen de Sherman Tree.

Na deze bezienswaardigheid, begaven we ons naar het hotel in Oakhurst waar Cedric weer een hoofdvogel wist af te chieten. Voor het eerst op onze reis kregen we een sleutel in plaats van een kaartje om de deur van onze hotelkamer te openen. Cedric had gezien met hoeveel flair Vanessa de deur van haar kamer had opengekregen, en dcht dit net op dezelfde manier te doen. Jammer genoeg had de deur twee sloten, waarvan één niet werkte. Cedric had tevens maar één sleutelgat gezien. Met als gevolg dat de deur niet openging. Als an wou Cedric niet onder doen waardoor hij een ietsiepietsie meer kracht gebruikte. De sleutel was hiertegen niet bestand en begaf het. Een stuk bleef in het sleutelgat zitten, het andere in zijn hand. Aan het onthal diende hij vervolgens de volgende magische woorden uit te preken: I broke my key, because I used the wrong keyhole. De receptionist lachte eens en gaf Cedric, volledig gratis, een nieuwe sleutel.

De dag werd beëindigd in een Italiaans restaurant, waar we allen lekker aten.

Morgen een dagje Yosemite, het park dat jaarlijks het meeste toeristen lokt.

Cheers en tot morgen.

7 kleine Belgen in het grote Amerika

PS: Karen is met een dagje vertraging aangekomen in België (door vertraging miste ze haar vliegtuig in Chicago). We missen Karen en hopen dat ze het goed stelt :-)

woensdag 25 juli 2012

Dag 16: Las Vegas - Death Valley - Tulare

Helloow Foax,

Zoals dit in onze planning opgenomen werd, beloofde het vandaag een zware dag te worden. Op ons stonden namelijk een hete woestijn, Death Valley genaamd, en 800 km autosnelweg te wachten. Gezien de strikte timing en het feit dat we Death Valley wouden verlaten vooraleer het er te warm werd, kropen we deze morgen om 4u30 uit ons nestje. Het vertrek vond plaats rond 5 uur.

Zeker nu Karen ons jammer genoeg verlaten heeft, beloofde dit vooral een zware dag te worden voor Annelies (die overigens last had van ochtendmisselijkheid) en Vicky, de bestuurders van wagen twee. Wagen één, daarentegen, kon rekenen op drie bestuurders en Stéfanie die een kei is in het vermaken van de chauffeur (indien ze zelf niet slaapt ;-p), waardoor deze steeds klaarwakker is! Zo werd er vrolijk door iedereen meegezongen op alle Samsonhits, die Stéfanie uiteraard uit haar hoofd kent.

Een eerste tussenstop vond plaats in Dante's View, een heuveltop die een uitzicht geeft over Death Valley. Van hieruit kon men duidelijk de zoutvlakten waarnemen die zich door de vallei een weg banen.

Nadat de nodige foto's getrokken werden, ging onze weg verder naar Zabriskies Point. Dit punt geeft een uitzicht over rotsformaties in de vorm van zandduinen. Mooi om te zien, maar hier begon de warmte toch al benauwend te worden (temperaturen boven de 100 graden Fahrenheit om 9 uur s'ochtends). Hier leerden we vooral dat Stéfanie warmte associeert met het aantal zweetdruppels die van haar poep rollen ;-p. Is de poep nat, dan heeft ze het te warm ;-p.

Rond 9 uur was het tijd voor ons ontbijt in het stadje Furnace Creek dat gelegen is in Death Valley. De mensen die hier wonen moeten hiervoor wel zeer goede redenen hebben, want niemand kan de temperaturen van Death Valley harden!

Na het ontbijt ging de weg verder naar Badwater, het laagste punt van de vallei (meer dan 800 meter onder zeeniveau), waar de temperaturen sporadisch 50 graden Celcius overschrijden. Onze kennismaking met Badwater was relatief kort (uitstappen, foto's trekken en weer instappen). De temperaturen bedroegen om 10u30 nl. al 112 graden Fahrenheit (44,44 graden). Het uitzicht, daarentegen was adembenemend. Een zoutvlakte die groot genoeg is om alle frituren van België, 1000 jaar lang, van zout te voorzien en de omringende bergketens die een gesloten gevoel geven.

Andere bezienswaardigeheden in Death Valley waren de Artist Pallets, rotsformaties in verschillende kleuren (inclusief een speciaal soort groen dat onmogelijk door Cedric kon gespot worden), de Devils Court (zoutafzettingen in de vorm van pilaren) en de zandduinen van Stovepipe Wells. Deze laatst waren echt fenomenaal om te zien.

Artist Palets

Devils Court

Stovepipe Wells

Na ons bezoek aan Death Valley, ging onze weg verder naar Tulare, een strategisch gelegen plaats die ons in staat stelt om onze reis van morgen naar Sequoia Nayional Park vlot aan te vangen. Aankomst op het hotel vond plaats omstreeks 19u, waardoor we een giede nachtrust tegemoet gaan.

Meer details over Sequoia National Park, krijgen jullie morgen te lezen.