woensdag 1 augustus 2012

Dag 21: San Francisco - Painted Ladies - Golden Gate Bridge - Cable Car

Helloow Foax,

Hier zijn we weer met de laatste blog over onze laatste dag in de Verenigde Staten. Morgen nemen we het vliegtuig huiswaarts en kunnen we persoonlijk al onze reisverhalen in geuren en kleuren vertellen ;-).

Een lange wandeling van ongeveer 4 km (in de steile straten van San Francisco), bracht ons naar de Painted Ladies. 6 Victoriaanse huizen die in contrast staan met het financieel district van San Francisco dat op de achtergrond kan waargenomen worden.
Mooi om te zien, toch waren er een aantal leden van de groep die zich afvroegen of dit uitzicht, de wandeling wel waard was ;-).

Teneinde gezaag en gekreun in de bergoppen tegen te gaan, werd besloten om de bus te nemen naar de Golden Gate Bridge. Deze brug die een prachtig stukje technologisch vernuft blijkt te zijn, verbreekt werkelijk alle records:
- De brug is maar liefst 2,7 km lang
- Bevat het meeste staaldraad ter wereld. Even ter illustratie: enkel de voornaamste kabels van de brug bevatten meer dan 120.000 km staaldraad (dit is drie maal de aarde rond!)
- De gemiddelde hoogte van de brug is 67 meter boven het waterniveau, genoeg om de grootste schepen binnen te loodsen in de baai van san Francisco.

Dit was de theoretische kijk op de brug. Praktisch gezien hebben we er niets van gezien. Enorme mistwolken belemmerden ons het zicht. Het was enkel mogelijk om 10 meter voor je uit te kijken (en dan nog was er het risico dat je de brug afliep zonder dat je het door had ;-p). Dit hield ons niet tegen om moedig de brug over te stappen. Eens aan de overkant, konden we onze ogen niet geloven, zon ...., enkel de Golden Gate was bedekt door de mistwolken. Tussen de mist door slaagden we er toch in de nodige foto's te trekken.

Vervolgens zetten we onze weg verder naar Sousalito, een vissersdorpje dat een aantal km van de brug verwijderd was. De tocht was lang en vermoeiend, maar de beloning mocht er zijn. Opnieuw was een visgerechtje onze maaltijd en ook hier konden we van de gezellige sfeer genieten in het winkelstraatje.

Na de nodige inkopen gedaan te hebben, begaven we ons met de bus naar Powellstreet waar we het keren van de kabeltram mochten meemaken. De Kabeltrams, zijn de toeristische transportmiddelen die zich een weg banen door het heuvellandschap van San Francisco. Eens de terminus bereikt is, dient de tram handmatig omgkeerd te worden om zijn rit te kunnen vervolgen. Deze actie vergt kunde en kracht van de trambestuurders.

Wederom was het tijd geworden om ons naar het hotel te begeven. De valiezen, moesten namelijk nog klaargemaakt worden. Bij wijze van afronding van ons VS-avontuur en teneinde Vanessa nog een laatste maal te plezieren, besloten we om nog een laatste maal de Lombardstreet op te lopen.

Eens in het hotel aangekomen, wachtte op ons één van de meest hilarische momenten van de reis. Nadat Stéfanie vol kunde, en na een goed uur, haar valies wist dicht te krijgen, besefte ze dat ze nog een onderbroek nodig had op haar terugreid naa België (blijkbaar draagt Stéfanie niet altijd ene onderbroek gezien ze dit niet vanzelfsprekend vindt ;-p). Met het nodige gevloek (en geplaag van de medekamergenoten), opende ze weer haar valies en zocht ze het nodige ondergoed.

Jammer genoeg kwam onze mooie reis vandaag tot een einde en nemen we morgen het vliegtuig terug huiswaarts. Voor de geïntresseerden: onze vlucht vertrekt om 11 uur plaatselijke tijd en rond 9 uur 'sochtend zullen we in België aanwezig zijn.

Cheers en bedankt voor het lezen van de blogs, jullie waren een prachtig publiek! De komende dagen zullen foto's toegevoegd worden aan de blogs, vergeet dus zeker niet om onze blog nogmaals te checken ;-).

7 kleine Belgen die grootse dingen gezien hebben in het grote Amerika!